Architectuurfotograaf - Rob van Esch

View Original

Werkwijze en tarieven architectuurfotograaf

Als ik architectuur fotografeer, is een van de vragen die ik vaak van opdrachtgevers krijg wat nu precies een fotoserie inhoudt. Ik kan natuurlijk geen foto’s laten zien die ik nog niet heb gemaakt, maar uit de series die ik de afgelopen jaren heb gemaakt is wel goede indruk te krijgen van wat een serie zal inhouden.

Briefing

Voordat ik op pad ga spreek ik met de opdrachtgever de wensen goed door. Meestal gaat dat telefonisch en via de mail - vreemd vak eigenlijk, architectuurfotograaf, want sommige van mijn regelmatige opdrachtgevers heb ik nog nooit live ontmoet (-:). De briefing geeft een basis voor wat ik ga maken. Als ik op locatie ben, werk ik vaak behoorlijk intuïtief en vertrouw op het ‘fotografisch oog’ dat ik in de loop der jaren heb ontwikkeld. Deze combinatie van vooraf luisteren en later improviseren leidt vaak tot series met de gewenste plús verrassende beelden. Iedere shoot is uniek en doet een appèl op alle vaardigheden die de fotograaf in huis heeft. Dat betekent dat hij/zij een open mind heeft bij het tegemoet treden van uitdagingen.

Exterieur 

De agenda en planning van een architectuurfotograaf worden in hoge mate bepaald door Het Weer. De basisregel is No Sun No Pictures. Daarbinnen zijn weer veel varianten. Het licht moet meestal niet te hard zijn, maar soms is hard ook juist mooi om de contrasten van een ontwerp goed te laten uitkomen. Sommige ontwerpen lenen zich het best voor daglicht, andere fleuren op door juist het fraaie licht aan de rand van de dag te benutten.

Overzichtsfoto’s geven in één blik een indruk van het project en vormen dan ook de spil van de serie. Dat zijn ook vaak de foto’s die de opdrachtgever gebruikt om zich in de markt te profileren. Ik vind overzichtsfoto een beetje saai klinken, maar het resultaat moet spannend zijn. De compositie moet nagelvast zijn, en de lichtvoering uniek. De compositie is ter plekke te bepalen, maar lichtvoering vereist zorgvuldige planning.

Een ontwerp verdient het vaak om uit alle hoeken te worden gefotografeerd. Daarom maak ik altijd een rondje rond het ontwerp. Het resultaat is meestal een combinatie van foto's waarbij de gevel frontaal is gefotografeerd plus enkele foto's met meerdere verdwijnpunten erin. Meer voorbeelden van exterieur zijn te zien in mijn portfolio.

Interieur

Gebouwen worden ontworpen om in te leven en in te werken. Interieurfotografie beslaat dan ook een fiks gedeelte van mijn werk. Hieronder een aantal voorbeelden van interieurfoto’s.

Gebruik van het ontwerp

Dit onderwerp heeft bij vrijwel alle opdrachtgevers hoge prioriteit: laat op de foto's zien hoe het ontwerp wordt gebruikt. In een ander artikel op deze website ben ik uitgebreid ingegaan op de vraag hoe mensen architectuurfoto's kunnen versterken, maar u kunt natuurlijk ook gratis het eBook downloaden over Trends in Architectuurfotografie, waarbij het tonen van het gebruik van ruimtes de belangrijkste trend blijkt te zijn.

Creatieve invalshoeken

Sommige ontwerpen lenen zich voor creatieve vastlegging. Dit zijn vaak de verrassingen in de fotoserie, en zelden foto's die vooraf met een opdrachtgever worden besproken. Ze zitten niet in iedere serie, maar ik probeer altijd wel dit soort foto's erbij te hebben.

Detail

Ik vind het geweldig om details uit te vergroten. Daarin bevindt zich vaak de handtekening van de ontwerper. De aluminium bekleding van een gevel, fraai metselwerk, mooie poorten, patronen, noem maar op. Detailfoto's maken een serie compleet, maar doen het op zichzelf ook erg goed bij de presentatie van de ontwerpen in een boek of op een website.

Postproductie

Ik besteed erg veel aandacht aan het zorgvuldig vastleggen van al het bovenstaande. Post-productie is zó belangrijk, dat ik de stelling wel aandurf dat mijn stijl erdoor wordt bepaald. Er is niet één foto die ik recht uit de camera aan de opdrachtgever kan sturen, hoe goed mijn camera ook is. Licht moet gefinetuned worden, scherpte en contrasten worden in balans gebracht, de compositie krijgt een laatste zetje. Bovendien krijgen veel foto's ook nog een poetsbeurt. Een container kan in de weg staan, en als ik die ongezien kan verwijderen is dat wel zo mooi. Vieze vingers op kasten, daar wil je als opdrachtgever ook niet mee de boer op, en soms moet er nog een grasveldje digitaal worden aangelegd. De meeste tijd spendeer ik echter aan het met complexe, high-tech technieken balanceren van het licht in een foto. Ruwweg ben ik na een shoot van een dag ook eenzelfde tijd bezig met post-productie. Wat ik dan doe? Lees het hier.

Tarieven

Ik werk met transparante tarieven. In het dagtarief is inbegrepen: alle voorbereidingen en post-productie. Iedere opdracht is maatwerk, en dat is ook de offerte. Vooraf spreek ik met de opdrachtgever af hoeveel zijn investering zal kosten. De foto’s worden via WeTransfer in extreem hoge resolutie en beeldkwaliteit geleverd; ik voeg eenzelfde serie in lagere resolutie gratis bij (voor bijvoorbeeld de website).

Rechten en mogelijkheden tot “cost-sharing”

Wat rechten betreft houd ik het simpel: een opdrachtgever kan met de foto’s doen wat hij of zij wil, behalve de foto’s aan derden verstrekken. Zijn er vooraf meerdere opdrachtgevers betrokken, dan is dat voor alle partijen interessant. De verschillende opdrachtgevers verkrijgen alle de licenties voor het gebruik van de beelden waarvoor een opslag op het dagtarief wordt gerekend, en de kosten kunnen door hen worden gedeeld.

See this form in the original post

Geïnteresseeerd? Kijk dan naar mijn uitgebreide portfolio voor architectuurfotografie.

Vaak gestelde vragen